ثبت نام آنلاین

پیش ثبت مهر ماه سال 99 دبیرستان اقتصاد اصفهان

بروز رسانی : 1398/09/26

اهداف
هدف دبیرستان اقتصاد فراهم ­آوردن آموزشی انسان-محور است که در آن هر دانش ­آموز فرصت می­ یابد خود را کشف کند و زندگیِ یگانه­ ای را که برایش به دنیا آمده، عینیت ببخشد استعدادهای ویژه­ ی خود را دریابد و برای توانمندی خود بکوشد. تشخیص توانایی­های ویژه­ ی دانش­ آموزان به عهده­ ی ما است ولی تصمیم به جای ایشان در حوزه­ ی اختیار ما نیست. ­زمینه ی ژنتیکی وتربیتی هر کس به او ویژگی ­های بخشیده که او را از دیگران ممتاز می ­کند. در یک نظام آموزشی انسان محور هیچ چیز از این پسندیده­ تر از این نیست که دانش ­آموختگان آن در توانایی­ها و شخصیت با یک­دیگر متفاوت باشند ولی هر کس به اندازه­ای که می­ تواند و در راهی که ویژه ­ی او است ببالد. آموزش یک نوجوان در این دبیرستان با این نگاه دنبال می ­شود که او اندیشیدن و گفت­وگو را تمرین کند و با روش­های تجربی و منطقیِ کنکاش و نقد علمی آشنا شود، نه آن که به گنجینه ­ای از اطلاعات مرده و بی­روح از دست ­آوردهای دانشمندان تبدیل شود.

هدف ما در دبیرستان اقتصاد کاشتن بذر کارآفرینی در مساعدترین سن ممکن در دانش ­آموزان است. با کمک بهترین معلمان و با هدایت اساتید دانشگاه، دانش­ آموزان ما با مبانی علم اقتصاد آشنا شده و با ذهنی روشن قادر به ساختن آینده­ ی خود خواهند ­بود.

از هدف­های یک نظام آموزشی نتیجه­ گرا و انسان-محور توانمندساختن دانش ­آموزان برای کار کردن، ثروت ساختن و تاثیر بر محیط اجتماعی و اقتصادی است. زمینه­ سازی برای کار و کمک به درک جنبه­ های اقتصادی آموزش به دانش ­آموخته­ ی دبیرستان اقتصاد کمک می­ کند تا ادامه­ی تحصیل خود در دانشگاه را “انتخاب” کند و برای هدفی فراتر از “پذیرش در هر رشته” بکوشد.

هدف، پروردن جوانانی است که برای بهترکردن جهان می­ کوشند؛ از طبیعت، جامعه و تاریخ درک درستی دارند؛ در جهانی یکپارچه، شهروندانِ جهان هستند دل­بسته ­ی فرهنگ محلی خود ولی ­فارغ از تنگ ­نظری و تعصب؛ به محدویت­های طبیعی برای زندگی روی کره­ ی زمین آگاه هستند و خلاقیت خود را در راه کنارآمدن آشتی­ جویانه با طبیعت به کار می­ گیرند.

هدف این مدرسه تربیت افرادی است که می­ توانند نقادانه فکر کنند، فعالانه با دیگران ارتباط برقرار کنند، در محیط اجتماعی مؤثر باشند و در بهبود کیفی زندگی خود و دیگران مشارکت کنند. فکر و شخصیت دانش ­آموزان، هر دو، بر آینده ­ی ایشان و محیط­شان اثرگذار اند. مدرسه­ی اقتصاد می­ کوشد درس و کلاس را به تمرینی برای خردورزی تبدیل کند، و بازی و کارهای فوق برنامه را به تمرینی برای تصمیم­ گیری. تربیت رهبران علمی و اقتصادی فردا تنها با این تمرین ممکن است.

مدرسه چیزی فراتر از یک ساختمان، محیطی است برای رودررو شدن با واقعیت، برای تمرین­ انجام کارهای بایسته و درخور، و برای فراهم­ کردن درکِ درستی از مسؤولیت­ پذیری و کنش مسؤولانه و مؤثر در میان هم­سالان. از این رو است که مدرسه ­ی اقتصاد در پذیرش دانش ­آموزان گزینشِ علمی نمی­ کند.

هدف نظام آموزشی مدرسه­ ی اقتصاد زمینه­ سازی برای رشد توانایی­ های ویژه­ ی هر دانش ­آموز و بالیدن او به عنوان یک شهروند مؤثر در شهر و دیار خود و در پهنه­ ی جهان است.

چشم انداز
انتظار می­رود در سراسر جهان، تا سال ۱۴۱۰، نزدیک به دو میلیارد شغل موجود جای خود را به شغل­های نوین بدهند. تخریب خلاق فرآیند “نوآوری و جایگزینی” لازم برای پیشرفت اقتصادی سازمان­ها و جوامع است. ما بر این باوریم که آموزش­های هدفمند علمی و اقتصادی می­توانند زمینه­ساز تخریب خلاق در دانش­آموزان باشند. همچنین می­توان با فراهم­آوردن شرایط مساعد، امکان کارورزی و کسب تجربه­های نوین را در مناسب­ترین سن ممکن برای دانش­آموزان فراهم کرد. دبیرستان اقتصاد محلی خواهد بود برای تربیت دانش آموختگانی که در فرآیند نوآوری تحول ­آفرین مشارکت می­کنند و برای بازی در عرصه ­ی جهانی آماده می­شوند.

آمادگی برای کار بخشی از یک آموزش موثر به حساب می آید. سردرگمی در انتخاب شغل پدیده­ای است آشنا در سال­های نوجوانی؛ اما احساس ناتوانی در انجام کارهای اقتصادی و تشکیل زندگی مستقل یک بیماری است ناشی از “آموزش برای رقابت”؛ آموزشی پر تنش برای رسیدن به هدفی بی­ سرانجام: وقتی که فرد خود را دانشجوی رشته­ای می­بیند که ناچار یا ناآگاهانه انتخاب کرده­ است.

چشم­انداز آموزش در دبیرستان اقتصاد تربیت دانش­آموختگانی است که بتوانند در آینده­ی اقتصاد کشور نقش ممتازی بازی کنند. دانش­آموختگانی که علاوه بر رشته­های تخصصی آکادمیک، توانایی درک و بازی در دنیای اقتصاد را داشته باشند. این دانش­آموختگان هم می­توانند به کارآفرینان خلاق وراهبران و مدیران اقتصادی موفق تبدیل شوند و هم شهروندانی توانا با مهارت­های ارتباطی و آماده برای مسؤولیت­های اجتماعی باشند.

دبیرستان تاکید ویژه­ای بر آموزش تاریخ و ادبیات دارد. ما باور داریم آشنایی با تاریخ و ادبیات به شکل­ گیری شخصیت هر فرد و دیدگاه­های او کمک می­ کند و مرزهای شخصی او را از دیگران متمایز می­کند. بیش از این، قدرت تخیل دانش ­آموز را تقویت می­کند، او را به زندگی اجتماعی علاقمند می­کند، از پوسته­ ی خودبینی و خودپسندی خارج می­ کند، و باورهای بیمارگونه­ ی برتری بر دیگران را، که معمولا منجر به جامعه­­ گریزی می­شوند، با علاقه به سرنوشت اجتماعی جایگزین می­ کند. آموزش تاریخ و ادبیات بر محور تاریخ ایران و ادب پارسی است ولی به این محدود نمی­ ماند و متناسب با اندازه­ ی علاقمندی هر دانش ­آموز به تاریخ و ادبیات فاخر دیگر ملت­ ها توسعه می ­یابد.

دبیرستان اقتصاد اصفهان eghtesadschool
Back to top