کاهش اثرات روانی قرنطینه کودکان
مطلب : پیش دبستانی
سمیه

امروز در تاریخ شما از مطلب کاهش اثرات روانی قرنطینه کودکان دیدن کردید ، امید واریم بتوانیم نیاز شما را با این مطلب در مورد "پیش دبستانی " در پلتفرم مرکز انتخاب بهترین آکادمی براورده سازیم .

جوشکاری زیر آب پیش ثبت مهر ماه سال 99 دبیرستان اقتصاد اصفهان

امیدواریم که شما هم عضو سیستم مرکز انتخاب بهترین آکادمی بشوید و بتوانید از امکانات رایگان ما استفاده کنید .
ورود عضویت

کاهش اثرات روانی قرنطینه بر کودکان و نوجوانان

قرنطینه فرصتی برای تعامل بیشتر

در مسیر شیوع کروناویروس 2019 (COVID-19) ،  تصمیم برآن شد که در سراسر کشور تعطیلی مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی به عنوان یک اقدام اضطراری برای جلوگیری از شیوع عفونت صورت گیرد. فعالیتهای عمومی کمتر  شوند. با نگاهی به امار و ارقام میتوان براورد کرد  که بیش از 14 میلیون کودک و نوجوان در خانه های خود محدود شده اند. این شامل13میلیون دانش آموز ابتدایی و متوسطه و حدود یک میلیون کودک پیش دبستانی می باشد

با شروع این تعطیلات، در حال حاضر ،تلاش های گسترده ای از سوی مدارس و معلمان در همه سطوح انجام می شود تا دوره های آنلاین ایجاد کنند و آنها را از طریق برنامه های تلویزیونی و اینترنتی  ارائه دهند. ترم جدید مجازی به تازگی در بسیاری از مناطق کشور آغاز شده است و دوره های مختلفی بصورت آنلاین و بصورت کاملا منظم ارائه می شود. این اقدامات بدون شک می تواند نگرانی های بسیاری از والدین را در مورد مسیر  تحصیلی فرزندانشان را کاهش دهد.

اگرچه این اقدامات و تلاشها بسیار لازم و تحسین برانگیز است ، دلایلی وجود دارد که باید نگران کننده باشد زیرا بسته شدن طولانی مدرسه و حبس خانه در هنگام شیوع بیماری ممکن است تأثیرات منفی بر سلامت جسمی و روحی کودکان داشته باشد.

 شواهد نشان می دهد که وقتی کودکان از سیستم مدرسه دور میشوند(مثلاً تعطیلات آخر هفته و تعطیلات تابستانی) ، از نظر جسمی فعالیت کمتری دارند ، زمان بیشتری به  تماشای تلوزیون و پرداختن به سیستمهای دیجیتالی اختصاص میدهند و در نتیجه الگوهای خواب نامنظم و رژیم های غذایی کمتری دارند که منجر به افزایش وزن و از بین رفتن آمادگی قلبی تنفسی می شود.

 

 چنین تأثیرات منفی بر سلامتی احتمالاً زمانی بسیار بدتر خواهد بود كه كودكان بدون فعالیت در فضای باز و تعامل با همان دوستان  همسال خود در حین شیوع  ویرووسی در خانه خود محدود شوند.

شاید یک موضوع مهمتر که  به راحتی نادیده گرفته  میشود ، تأثیر روانی قرنطینه بر کودکان و نوجوانان است. موارد استرس زا یی از قبیل طولانی بودن این زمان ، ترس از ابتلا به عفونت ، ناامیدی و بی حوصلگی ، اطلاعات نامناسب ، عدم تماس حضوری با همکلاسی ها ، دوستان و معلمان ، کمبود فضای شخصی در خانه و خسارت های مالی خانواده می تواند حتی اثرات مشکل ساز و ماندگارتر داشته باشد. در مورد کودکان و نوجوانان

 به عنوان مثال ، اسپرنگ و سیلمن نشان داند كه ميانگين نمرات استرس پس از سانحه در كودكاني كه قرنطينه شده بودند چهار برابر بيشتر از كساني بود كه قرنطينه نشده بودند. علاوه بر این ، تعامل بین   تغییرات سبک زندگی و استرس روانی اجتماعی ناشی از حصر در خانه می تواند اثرات مضر را بر سلامت جسمی و روحی کودک را بیشتر کند ، که می تواند باعث ایجاد یک چرخه معیوب گردد . برای کاهش عواقب قرنطینه ، دولت ، سازمانهای غیردولتی (سازمان های مردم نهاد) ، جامعه ، مدرسه و والدین باید از اثرات منفی  اوضاع آگاه باشند و اقدامات بیشتری انجام دهند تا بلافاصله این موارد برطرف شود. 

دولت باید در این دوره غیرمعمول، آگاهی از تأثیرات بالقوه سلامت جسمی و روانی  قرنطینه را افزایش دهد. دولت همچنین باید دستورالعمل ها و اصول را در یادگیری مؤثر آنلاین تعبیه کند  و اطمینان حاصل کند که محتوای دوره ها مطابق با الزامات آموزشی است. با این وجود این مهم است که این بار برای  دانش آموزان نباشد. دولت ممکن است منابع موجود را بسیج کند ، ممکن است سازمان های غیردولتی را درگیر کند ، و بستری برای گردآوری بهترین دوره های آموزش آنلاین در مورد سبک زندگی سالم و برنامه های پشتیبانی روانی اجتماعی در اختیار مدارس ایجاد کند. به عنوان مثال ، علاوه بر دوره های نوآورانه برای تجربه یادگیری بهتر ، فیلم های تبلیغاتی می توانند برای ایجاد انگیزه در کودکان به داشتن یک سبک زندگی سالم در خانه با افزایش فعالیت های بدنی ، داشتن یک رژیم متعادل ، مفید باشند.

برای تأثیرگذاری این مواد آموزشی ، آنها باید متناسب با سن و جذاب باشند. آنها برای ایجاد چنین برنامه ایی، نیاز به تخصص حرفه ای و منابع واقعی دارند.

جوامع آموزشی در این مسیر می توانند از ماهیت خانواده  به عنوان منابع ارزشمندی برای مدیریت مشکلات استفاده کنند. به عنوان مثال ، انجمن اولیا  می توانند برای برطرف کردن نیاز دانش آموزان و مدرسه و حمایت از حقوق کودکان از یک سبک زندگی سالم ، با یکدیگر همکاری کنند.روانشناسان می توانند برای مقابله با مسائل بهداشت روان ناشی از درگیری های خانگی ، تنش با والدین و اضطراب از آلوده شدن ، خدمات آنلاین ارائه دهند.

مددکارن  اجتماعی در صورت لزوم می توانند نقش مهمی در کمک به والدین در کنار آمدن با مسائل خانوادگی ناشی از اوضاع داشته باشند. چنین شبکه امنیت اجتماعی می تواند به ویژه برای خانواده های محروم یا تک والدین مفید باشد ،اما تدابیر  لازم برای دسترسی به آنها ضروری است.

مدارس نقش مهمی دارند ، نه تنها در تهیه منابع آموزشی به كودكان ، بلكه در ارائه فرصتی برای دانش آموزان برای تعامل با معلمان و به دست آوردن مشاوره روانشناختی. مدارس می توانند به صورت فعالانه برنامه آگاه سازی در زمینه سلامت ، بهداشت شخصی مناسب ، تشویق فعالیت های بدنی ، رژیم غذایی مناسب و عادت های خوب خواب را ترویج کرده و چنین موارد رشد  بهداشتی را در برنامه درسی مدرسه ادغام کنند.

اما مهمتر از همه ،در صورت قرنطینه  خانگی ، والدین اغلب نزدیکترین و بهترین منبع برای فرزندان در جهت  کمک به آنها هستند. ارتباط نزدیک و باز با کودکان ، کلید شناسایی هرگونه مسائل جسمی و روانی و آسایش کودکان در قرنطینه  طولانی مدت است.

والدین معمولاً از الگویهای مهم در شکلگیری رفتار سالم برای کودکان هستند. وقتی فرزندان در خانه محدود هستند ، مهارتهای والدین بسیار پررنگتر می شود. علاوه بر نظارت بر عملکرد و رفتار کودک ، والدین نیز باید به هویت و نیازهای خود احترام بگذارند . و به کودکان در رشد  مهارتها کمک کنند. کودکان دائما در معرض اخبار مربوط به اپیدمی هستند ، بنابراین مکالمه مستقیم با کودکان در مورد این مسائل می تواند اضطراب آنها را کاهش داده و از وحشت جلوگیری کند.

قرنطینه  می تواند فرصت مناسبی را  برای تقویت تعامل والدین و فرزندان ، مشارکت کودکان در فعالیت های خانوادگی و بهبود مهارت های خودکفایی آنها فراهم کند. كارشناسان كود ک و خانواده همگي بر اين باورند كه تعامل،يعني گذراندن وقت و ايجاد يک رابطه عاطفي قووي بین پدر و مادر و فرزند ،اهميت بسيار زيادي در رشد رواني كودک دارد ارتباط نزديک و موثر والدين و كودكان نه تنها به رشد فکري كودک منجر مي شود بلکه رشد شخصيتي و اجتماعي آنان را نيز تحت الشعاع قرار مي دهد در چنين شرايطي محيط خانواده برخوردار از گرمي،رضايت،اعتماد و حداقل تعارض است. رابطه كود ک وا والد به عنوان يک عامل حمايتي،مي تواند از تاثير بسياري از خطراتي كه فرد در زندگي روزمره با آن مواجه است جلوگيري كند همينطور تطابق و هماهنگي تعامل والدين و كودک ،باعث شکل گيري ساختار تعاملي كودک در قبال محر کهاي اجتماعي مي گردد. رویکردهای درست والدین ، پیوندهای خانوادگی تقویت می شود و نیازهای روانی کودک برآورده می شود.

از آنجا که کودکان در معرض خطرات محیطی قرار دارند و سلامت جسمی ، سلامت روانی و بهره وری در زندگی بزرگسالان ریشه در سالهای اولیه دارد ،توجه جدی و تلاشهای زیادی لازم است تا این موارد اضطراری به طور مؤثر مورد بررسی قرار گیرد و از عواقب طولانی مدت قرنطینه در کودکان جلوگیری شود. هر برنامه پایدار باید متخصصان  را درگیر سازد تا مداخلات فرهنگی را با سیستم اداری و محیط منطقه و اجتماع تطبیق دهد ، برای کودکان و نوجوانان مطالب متنی متناسب تهیه کند.

این وظیفه همگانیست ، از دولت تا والدین ، تا اطمینان حاصل شود که اثرات جسمی و روانی شیوع COVID-19 بر روی کودکان و نوجوانان به حداقل میرسد .

سمیه ولیخانی

سمیه ولیخانی

سمیه ولیخانی

با سلام این
سمیه ولیخانی هستم و شما در حال مشاهده اطلاعات من هستید . ...
صفحه من

دیگر پست های مرتبط من

Choice Academy | آکادمی خوب را انتخاب کنید

مرکز انتخاب بهترین آکادمی